Sunday, December 27, 2009

Antara wanita solehah dan wanita melayu

"Antara wanita solehah dan wanita melayu terakhir, yang mana akan dipilih?"

Kuku cirikan kedua wanita ini bagaimana, seorang wanita solehah, hanya amalannya, dan ilmu agamanya tinggi, tapi satu je kelemahannya, dia tak lah pandai seperti wanita melayu terakhir, yang pandai menggoda, yang pandai memasak makanan kegemarannya, yang boleh membuai, malah untuk bermanja juga mungkin agak malu baginya. Tidak seperti wanita melayu terakhir, lenggang lengguknya sangat mengasyikkan, wajahnya ditata riaskan sehingga cantik dipandangan, dan bila bercakap, alahai, suaranya melayut-layut. Siapakah pilihan engkau wahai kaum adam?

Rata-rata yang jawab, semuanya kata inginkan wanita solehah. Kuku provonya dengan mengatakan walaupun wanita itu tidak pandai menghiburkan kamu, walaupun dia tidak pandai untuk mengambil hati kamu dengan masakannya kegemaran kamu, dan walaupun dia hanya kaku melakukan tugas harian seperti seorang maid. Sanggupkah? Kuku tahu, lelaki memang sukakan dibelai, bergurau, dan suka pula dihiburkan. Lalu Kuku provokkannya dengan soalan sebegitu. Sengaja, Kuku memang sengaja untuk akal dia waras berfikir dan berpijaklah pada alam realiti, engkau bukan boleh dapat apa yang berada di dalam fikiran engkau.

Bagi lelaki yang memilih wanita melayu terakhir, Kuku provoknya dengan soalan, walaupun dia manja yang meluat, walau dia kuat merajuk, walau dia tak pandai dalam urusan agama, dan serba serbi mengenai hukum hakam dia tak tahu? Kuku memang tahu, seorang lelaki hatta kaki rempit juga menginginkan seorang wanita solehah di pandangannya yang tahu urusan agama lalu aku sengaja provok dengan soalan sebegini. Sengaja supaya sekali lagi Kuku ingin menyatakan, selidik diri dahulu sebelum mengimpikan sesuatu.

Memang sengaja Kuku lontarkan soalan-soalan begini, kerana lantaran Kuku melihat di dada akhbar, bukan takde seorang ustazah di pukul oleh suaminya, seorang isteri yang wanita melayu terakhir pula mengikis harta suaminya sehingga sehelai sepinggang malah, seorang ustaz juga sudah berani-berani tangannya meletakkan hukum memukul itu di tahap pertama.

Berani Kuku memprovok bukan bermakna tiada jawapannya. Kuku sengaja provok, provok untuk mengajak berfikir. Sesungguhnya, jawapannya satu sahaja, "PERANAN"

Siapa yang berani berkata mereka sudah memahami peranan masing-masing. Rata-rata ramai yang tak menyedari peranannya jarang-jarang dilakukan dengan sebaiknya. Terlalu ramai yang mengatakan bahawa mereka memahami peranan mereka tetapi bila berumah tangga, kepala pusing, rambut sudah rontok, hati tidak bahagia kerana mengharapkan pasangannya memahami tanggungjawab tetapi tidak menghadami peranannya sendiri.

Acap kali Kuku melihat seorang suami berfoya-foya di luar, alasannya kerana isteri di rumah tidak memahmi apa yang dia inginkan pada seorang isteri. Pernah satu masa, adik kata pada Kuku, seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita untuk dijadikan isteri. Lelaki nakkan isteri, bukannya maid. Apa yang kita faham keinginan seorang suami inginkan seorang isteri? Fahamkah wahai isteri-isteri, apa yang dikatakan sebagai seorang isteri.

Dan seorang suami, adakah peranan telah dijalankan dan adakah sudah terjawab suatu kekusutan?

Sesunggunya wahai seorang lelaki, terimalah seadanya isteri anda, siapa pun, walaupun dia bukan lulusan pengajian agama, hatta tiada pegangan agama yang kuat tetapi sesungguhnya ijab dan qabul itu adalah peralihan tugas untuk membimbing si isteri.

Seorang wanita yang sudah mempunyai pegangan agama, pandai si suami mengungkap, dia akan sedar seorang suami inginkan sesuatu dan sesungguhnya dia lebih memahami bahawa redha Allah terletak pada redha si suami. Dan sudah pastilah sedayanya dia berusaha untuk menghiburkan suaminya atas ungkapan inginkan redha Allah.

Dan seorang wanita juga dilahirkan untuk mendengar kata-kata lelaki yang disayangi. Jika benarlah lelaki yang dia kahwini itu adalah lelaki yang dia sayangi, dia akan menurut segala nasihat si suami. Dan si suami harus mainkan peranan, jalankan usrah di rumahnya, ajarkan si isteri, bimbinglah dia, kerana berjayanya seorang isteri berubah menjadi seorang wanita mukminah terletak pada lelaki yang dia sayangi. Ah, jangan tipulah wahai wanita sekalian, jika tidak, masakan ada yang sanggup membunuh diri kerana putus cinta. Masakan juga ada wanita yang acap kali dilihat menurut seperti sudah dipukau melakukan apa sahaja apabila lelaki yang disayangi memintanya melakukan.

Itulah wanita dan begitu jugalah seorang suami perlu memainkan peranan. Jika tidak, jangan anggap diri itu seorang ketua, kerana takut untuk berjawab di sana sama ada sudah terjawab atau tidak tanggungjawab.

Jangan mengharapkan kesempurnaan pada seseorang tetapi masing-masing memainkan peranan. Jangan sesekali wahai manusia-manusia mengharapkan kesempurnaan kerana kita juga tidak sempurna. Jalankan peranan dan pastilah akan ada sakinah dan mawaddah wa rahmah hadir di rumah kalian. Wallahualam

Kuku - belum berkeluarga, hnya luahan rasa, minta tunjuk ajar jika tersalah tafsiran dan bahasa...

Wednesday, December 2, 2009

petua sihat

1. JANGAN BERLAPAR

Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar ‘muscle’(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN

Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI

Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS

Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM

Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. AMBIL SARAPAN PAGI

Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di
dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN

Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL

Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15. Ambil makanan yang berempah

Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan

Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17. Simpan Satu Diari

Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada
keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda
dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus

Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di
sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan
segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.

25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing
i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.

PETUA UNTUK KURUS DAN LANGSING

Berat yang Berlebihan

Dibawah ini ada beberapa cara untuk menurunkannya.

26. Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.
Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.

27. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.

28. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

29. Nak Turunkan Berat Badan

Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu

30. Badan Langsing Selepas Bersalin

Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut : Ambil 5 halia bara ( Halia Cina ), 10 biji lada hitam, 30 ekor ikan bilis.
Tumbuk kesemua sehingga lumat. Perahkan air Limau Nipis. Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

31. Mengurangkan buncit

Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini.iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya.kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.

32. Mengempiskan Perut

Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit. Selamat mencuba

33. Kempiskan Perut Anda

Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.

Harbor Lights